GALERIE kunstcollectie beelden en schilderijen IROK

Welkom! Bent u op zoek naar een mooi kunstwerk? Op deze pagina een impressie van onze kunstcollectie. In onze galerie IROK Horst treft u doorlopend een afwisselende expositie. Loop gerust binnen. Voor kunstkopers bieden wij vrijblijvend advies aan huis.

Kunstenaar van Irakese afkomst. Impressionistisch en Expressief. Kunst met invloeden uit het Midden-Oosten afgewisseld door alle inspiratie die Nederland Amer gaf. Soms pasteus dan weer gelaagd. Kleurrijke schilderijen met figuratief / realistisch uitgebeelde dagelijkse taferelen.

Schilderkunst abstractie met realistische suggestie. De strakke lijnen van moderne architectuur wisselen elkaar af met de ontembare natuur. Donker en licht contrast geven de schilderijen een voelbare spanning. Afgewisseld met 'Fremdkörper ' in neonkleuren om ons zicht en brein te prikkelen. Carola heeft haar sporen in de kunstwereld al lang verdiend. Haar grote doeken vinden hun weg naar liefhebbers en verzamelaars in binnen- en buitenland.

Op het eerste gezicht lief en vriendelijk vormgegeven modellen, meisjes, bloemstillevens en abstracte composities. Zachte pastels, wit, grijs en zwart worden afgewisseld. In tweede instantie begin je te voelen waarom deze schilderijen zo aanpreken. Ingrid werkt laag op laag, oneffenheden en pittige details completeren het werk. Precies in de juiste balans. Echte aanwinsten in uw interieur.

Figuratieve en fantasierijke schilderijen met als thema; mens dier, natuur en liefde. Iris heeft een ontzettend goed gevoel voor kleur. Soms helder en fris, dan weer aards en puur maar vaak in gedempte tinten die zich niet opdringen maar wel geraffineerd accent leggen in een interieur. Het lijnenspel laat zich niet in een oogopslag ontrafelen. Dat is waarom je niet uitgekeken raakt. Ontdekken en herontdekken.

Jack Poels is naast zanger, gitarist en liedjesschrijver ook kunstschilder. Hij zette zijn talent voor tekenen en zijn grafische achtergrond om in het schilderen. De doeken verbeelden soms het verhaal van een liedtekst. Jack's gedachtewereld staat nooit stil. Het schilderen of schrijven doet hij in afzondering om vervolgens het podium te beklimmen of te exposeren. Deze afwisseling bevalt hem goed. Jack schildert meestal in een warm kleurenpalet. Transparante en dekkende partijen wisselen elkaar af. Zijn schilderijen worden gevoeld door een groot publiek. Deze mensen herkennen hun eigen verhaal of de sfeer. Het is bijzonder hoe het Jack telkens weer lukt om mensen te beroeren.

Marieke Peters Glaskunst. Marieke gebruikt grafische technieken die ze omzet in glasobjecten. Ambachtelijk en gelaagd.

Van bronzen beelden tot plaatwerk in RVS of CorTenstaal. Mooie fantasierijke lijntekeningen worden omgezet en gelaserd. Vele toepassingen mogelijk. Van wandobject tot staand object tot poort. Ook mogelijk in kleur middels poedercoating.

Irma Braat is klassiek geschoold. Ze schildert portretten van mensen, zowel kinderen als volwassenen. Het liefst schildert Irma haar model in eigen atelier, mooi belicht. Verder thema's: mensen in hun eigen interieur, plein air schilderijen, straatjes, huizen en stranden. Vlotte impressionistische toets in mooi zacht kleurenpalet. Irma Braat geeft les in Amsterdam en neemt elk jaar deel aan het Schildersfestival in Noordwijk.

Over de kunstenaar l'Art pour l''art, kunst omwille van de kunst, is aan Lebuïn D’Haese niet besteed. Hij is een geëngageerd kunstenaar met slechts één enkel onderwerp: de mens. Hij omschrijft zijn kunst als een huis waarvan de deuren openstaan en waarvan de bewoners kleurrijke figuren met tatoeages zijn. Daarom gebruikt hij een herkenbare figuratieve vorm en geeft hij namen aan zijn beelden. D’Haese is een onderzoeker van de mens in zijn wereld. Betrokkenheid en sociaal engagement is de habitat waarin hij leeft en waarin hij zijn beelden laat groeien. Opvallend zijn ‘de reikende armen’ die terug komen in veel van zijn figuren; verlangende armen die als ankers worden geworpen naar de weidse buitenwacht.

Artefacten Ik zou mijn beelden het liefst willen omschrijven als artefacten Opgegraven voorwerpen uit een onbestemde voorbije tijd, waarvan functie en betekenis amper nog te duiden zijn . . . Het proces van het maken van bronzen beelden en vormen versterkt dit gevoel. In de gietmal bevindt zich het beeld in de vorm van een lege ruimte – de verloren was. Deze ruimte vult zich met vloeibaar brons tot in de kleinste openingen en spleten. Nadat de mal is afgekoeld en voorzichtig opengekapt, komen de veelbelovende trekken van het bronzen beeld tevoorschijn. De kalk die de details nog vaag bedekt houdt herinnert aan een opgraving in het veld . . . . . . …tijd bleekt de kleur en breekt de vorm en begroeit ze met kleine organismen zodat we uiteindelijk niet meer weten of het de kleur, de vorm of de organismen zijn die ons hart herkent . . .

SACHIYO KANEKO Learning past, Creating future: Creating contemporary art based on Japanese calligraphy Sachiyo Kaneko is a Poet of the Magic of Ink Sachiyo begon met SHO, Japanse / Chinese kalligrafie, toen ze 7 jaar oud was. Studeerde uiteindelijk af aan de Tsuda Universiteit van Tokio in Japan, studie International & Cultural Studies. Ze bleef zich verdiepen in SHO, ondertussen ziet ze het als haar levenswerk. Sachiyo heeft 28 landen bezocht over 4 continenten. Ze laat graag alle culturen kennismaken met de kalligrafie. De combinatie van haar studie, het wereldwijd observeren en de verdieping in de Oosterse traditionele kunst geven haar werk een originele twist, het reflecteert haar kijk op de wereld. Sachiyo meent dat het creëren van kunst een vorm van meditatie moet zijn. Haar kunst is de weerspiegeling van haar gedachten, het onderbewustzijn dat totaal vrij is van ego. Ze kijkt kritisch naar de wetenschap. Anders gezegd; Sachiyo heeft eerbied voor het universum. Ze gelooft niet in het idee dat de mens alles kan beheersen of controle heeft. Kunnen we echt alles beheersen? ‘Ik heb niet eens de totale controle over mijn eigen lichaam en geest. Ik voel vaak dat ik enkel en alleen maar een kleine cel ben van het universum’. Op de vraag ‘Wat bereik je met kunst?’ Zegt ze: ‘Op z’n minst dat je mensen een ruimte en tijd geeft om even te ontsnappen aan hun dagelijks leven’. De basis van Japanse kunst is; eenvoud. De belangrijkste factor is het weglaten. Het is een tuin van de menselijke gedachten. De kunst ziet er eenvoudig uit maar het maakproces is alles behalve eenvoudig. Sachiyo gebruikt natuurlijke materialen. Ze moet rekening houden met de atmosfeer. Werken met Japanse inkt en verf vergt veel ervaring. ‘Ik hoop dat ik met mijn kunst mensen op een positieve manier kan raken.’

JULIA GUBITZ Het werk op papier van Julia Gubitz is een ruimtelijk lijnenspel. De lijn creëert de illusie van een object, een plattegrond, een gevel, een volledige kamerinrichting, om je blik vervolgens grondig te verwarren. Niets klopt hier meer. De perspectieven veranderen voortdurend. Net als kinderen gebruikt ze het betekenisperspectief: wat belangrijk is, is groot. Om een overzicht te geven, het vogelperspectief en bij voorkeur ook het parallelle perspectief, dat alles aan de oppervlakte zet, zoals het geval was met Egyptische reliëfs. Uiteraard beheerst en gebruikt ze het centrale en twee-punt perspectief, om nog maar te zwijgen van de “transparences”. Details verdwijnen, oppervlakken worden transparant, structuren en patronen gaan een eigen leven leiden, bekende elementen van de ruimtelijke illusie worden op hun kop gezet.

SACHA BRIENESSE “Als een mensenmassa beweegt lijkt dat erg op de beweging van water, wat weer lijkt op de manier waarop bomen en planten groeien. Dat is een structuur die door al het leven, zelfs door al het materiaal wordt gedeeld. Zelfs de bliksem lijkt met zijn vertakkingen op den boom” (Giuseppe Penone, NRC 8-6-16) Dit citaat hangt in mijn atelier en het beschrijft precies wat ik herken in mijn tekeningen en glasobjecten. Ik raak geïnspireerd door de natuur, vind daarin structuren die ik in mijn tekeningen gebruik. Ik denk dat ik iets unieks heb gemaakt en vervolgens herken ik de tekening in iets anders. Het is het bewijs dat ik verbonden ben met alles om mij heen, dat ik die structuur ben, die gedeeld wordt door al het leven. Die structuur zit opgeslagen in mijn onbewuste brein. En als ik werk, graveer of teken, komt die structuur terug in mijn bewustzijn.

Voor de abstracte werken van de in Bagdad geboren kunstenaar Kareem Hameed is de natuur een duidelijke inspiratiebron. Door het sublieme gebruik van pigmenten ontstaat een balans van kleuren die elkaar aanvullen en versterken en daarmee diepte scheppen. De werken lijken voortdurend in beweging te zijn en laten veel ruimte voor de verbeelding. Tot de collectie behoren tevens vlot geschilderde bloemstillevens en kleurrijke schilderijen van droomachtige vrouwen. Kareem schildert inmiddels al meer dan 25 jaar vanuit zijn studio in Vlijmen en zijn werken zijn geliefd bij vele kunstliefhebbers. Kareem Hameed was born in Baghdad in 1958. He studied chemical engineering and arts. He came to The Netherlands in 1995. Typical of his work is the constant movement and the use of colors. In his opinion there are already more than enough straight lines su rrounding us. His work is very accessible and leaves much space to fantasies. He paints with acrylic and oil on relatively large canvases.

De vier seizoenen, hoe de kleuren van het licht de silhouetten van de natuur laat zien, de spiegelingen in het water, de geluiden van vogels en insecten, bomen, bloemen en struiken, het opkomen en ondergaan van de zon en maan. Ik kan er uren naar kijken en het verveelt me geen moment. Ik ben er zodanig door gefascineerd dat ik er als kunstenaar wel iets mee moest gaan doen. In 2017 begon ik met plein air schilderen en kan er tot op de dag van vandaag niet meer mee stoppen…….. ik heb mijn opleiding gevolgd aan de academie voor schone kunsten in Arendonk. Na het afronden hiervan startte ik mijn zoektocht naar wat ik als kunstenaar wilde vertellen en vooral laten zien. Passie, kleur en emotie zijn mijn belangrijkste drijfveren. Geboeid door figuratief en portretwerk heb ik me toegelegd op het schilderen van figuratief werk, de Muze. Met spetterende kleuren in experimentele technieken heb ik een geheel eigen herkenbare stijl weten te ontwikkelen. Daarbij heb ik me laten inspireren door het impressionisme en grote meesters zoals Degas, Gaugain en Toulouse de Loutrec.